Motorkraften

Det er noe eget med å kjøre en bil som har mange, sprelske hester under panseret. Selv om man i Norge må holde seg under 110 på vanlige veier, så er sterke biler raskere i akselerasjonen og mer spennende å kjøre. Mange stiller, med rette, spørsmålstegn ved om de elektriske motorene kan levere en slik motorkraft over tid.

Forbedret teknologi

De første elektriske bilene hadde en svak motor som slet med å holde tritt med de bensindrevne, tilsvarende modellene. Mange følte seg litt som Fred Flintsone i bakkene, de måtte nesten stikke ut beina under bilen for å gi bilen et ekstra dytt opp bakken. I tillegg var selvsagt bilen liten og puslete, ikke plass til mye bagasje eller annet. Mesteparten av plassen ble tatt opp av batteriet.

Heldigvis så skjønner jo alle at dette ikke er fremtiden, det er bare et stopp på vei mot fremtiden. Forskningen på feltet og dermed utviklingen på feltet har skutt fart de sist årene. Bilene som leveres nå har gode motorer som svarer til en vanlig husholdnings forventinger. Det er ingen racerbil, selv om de også kommer, men det er en pålitelig bil som kan brukes til hverdags.

Den store jokeren: batteriene

En elektrisk motor drives av batterier og disse har lenge vært enorme. Dermed har batteriene tatt opp mye av plassen i bilen, plass som kunne vært brukt til noe annet. De har også gjort bilen tyngre, noe som ikke er positivt når motoren ikke er den kraftigste.

Hver generasjon med batterier nå blir mindre og mindre, så dette er et problem man ser ut til å fått bukt med. Det er bare snakk om å finne gode løsninger. Det samme gjelder når det kommer til opplading av batteriet, utenom å måtte stikke den i stikkontakten. Det er viktig for fremtiden til den elektriske bilen at man finner måter som gjør at bilen kan kjøre lenger og at ladetiden går ned. Noe av dette vil løses med å endre selve batteriet, men det er også viktig å ta i bruk solenergi og lignende så man kan få ladet også når bilen beveger seg.

Batteriene, opplading og vedlikehold av dem vil være helt essensielt for å sikre at den elektriske bilen kan bli en seriøs utfordrer til biler som drives med fossilt drivstoff. Sammenligner du dagens batterier med de som ble brukt på de første elektriske bilene, så vil du garantert se en enorm forskjell. Derfor er det sannsynlig at vi om 10 år vil ha en helt annen hverdag i forhold til batterier og miljøvennlig transport. Bra for klima og bra for folk flest.